محله شهران

محله شهران

یکی از دغدغه‌ های افراد، زندگی در مناطقی خوش آب و هوا است. زندگی در چنین موقعیت‌ هایی سبب می‌ شود تا افراد بتوانند در کنار افرادی با فرهنگ در کمال آرامش زندگی کنند. شهران از جمله محله های شمال غرب تهران است می تواند این آرامش را برای شما تامین کند.

شهران به دلیل نزدیکی به کن و کوهسار و شهرزیبا، به نسب جنت آباد و سردار جنگل، محله قدیمی تری در شمال غرب محسوب می شود؛ گرچه همچنان گسترش و پیشرفت آن از اوایل دهه 70 شکل گرفت. پس از پیشرفت و گسترش شهران و بازگشایی بزرگراه آبشناسان، این منطقه به دو محله شهران شمالی و شهران جنوبی تقسیم بندی شد.

پس در ادامه شما را با لوکیشن دقیق، امکانات، ویژگی ها، آب و هوا، مراکز تفریحی و تجاری و قیمت خانه و آپارتمان در شهران بیشتر آشنا می کنیم، تا هم از جهت اطلاعات عمومی با محله شهران آشنا شوید، و هم اگر قصد سکونت و زندگی در شهران را دارید، راحت تر تصمیم گیری کنید.

محله شهران کجاست؟

شهران در منطقه 5 و شمال غرب تهران، و حد فاصل رودخانه های فصلی کن و حصارک و در ضلع شمالی بزرگراه همت واقع است، که البته رودخانه حصارک در حال حاضر صرفا بصورت کانالی سرپوشیده از وسط بزرگراه باکری عبور می کند.

شهران با قرارگیری در دامنه جنوبی رشته کوه البرز، ارتفاع بالاتر از مناطق جنوبی تهران و حتی منطقه 5، دارای آب و هوایی بسیار مطلوب است و وجود خیابان‌ های عریض در این منطقه در کنار بافتی نوساز، افراد زیادی را مشتاق به فعالیت و یا زندگی در این منطقه کرده ‌است.

معرفی محله شهران

محله شهران از قسمت شمالی به دامنه کوه البرز و پارک جنگلی به نام کوهسار منتهی می‌ شود. همچنین از سمت جنوب به بزرگراه همت و یا شهر زیبا ختم می‌ شود. از سوی دیگر، از قسمت شرق به بزرگراه باکری و یا جنت آباد شمالی و مرکزی و از سمت غرب به محله‌ ای به نام کن محدود می‌ شود.

یکی از مزایای عالی این منطقه وجود خط ۶ مترو است. همچنین از طریق بزرگراه‌ های باکری و همت و رفسنجانی که به بزرگراه آبشناسان منتهی می‌ شود، به نقاط مختلف تهران دسترسی وجود دارد.

این منطقه در گذشته به صورت خیابانی تک موجود بود اما بعد‌ها، به دلیل ساخت بزرگراه آبشناسان که در گذشته با نام ایران پارس شناخته می‌ شد، شهران را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد.

به حدفاصل بین فلکه اول شهران تا پارک جنگلی کوهسار، شهران شمالی گفته می‌ شود. از سوی دیگر، به حدفاصل بین بزرگراه همت تا فلکه اول شهران نیز شهران جنوبی اطلاق می‌ شود.

مهم‌ ترین خیابان‌ های محله شهران

از جمله مهم‌ ترین خیابان‌ هایی که در منطقه شهران موجود است، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیابان طوقانی و خیابان یکم، بلوار کوهسار و بلوار شهران، خیابان وسک یا شهید خیابانی، خیابان عسگری و خیابان نیرو، خیابان الوند و خیابان نیما یوشیج

نکات جذاب در مورد تاریخچه محله شهران

تاریخچه محله شهران از زمان پهلوی دوم شروع می‌ شود. کوهستان‌ ها و دشت‌ های موجود در مناطق اطراف کن فضایی مناسب به عنوان شکارگاه بوده‌ است و از همین رو، در دوره‌ های متنوع شاهان قاجار به شکار در این مناطق می‌ پرداختند.

چنار‌های موجود در منطقه کن به میزانی وسعت و تنوع داشتند که زیبایی خاصی را به جاده پهلوی می‌ دادند.

از سوی دیگر، منطقه شهران در گذشته با نام آب پیک به دلیل نزدیکی زیاد با آب قنات محله کن بسیار شناخته می‌ شد. این منطقه با توسعه و گسترش ساختمان‌ های مسکونی و تجاری از سال ۱۳۵۲، به شکل کنونی خود رسیده ‌است.

یکی از مهم‌ ترین چالش‌ هایی که در محله شهران موجود است، وجود انبار‌های نفت در این منطقه است. علاوه براین، در گذشته تانکر‌های فرسوده حامل نفت و مواد مربوطه در این محله رفت و آمد داشتند که موجب اعتراض اهالی شد. این اعتراض منجربه درخواست برای اقدام به پیشگیری از حمل و نقل نفت توسط این تانکر‌ها شد.

نام قدیم محله شهران

همانطور که کمی قبل‌ تر اشاره شد، نام قدیمی محله شهران، آب پیک است. این نام در گذشته در میان افراد به دلیل نزدیک بودن این منطقه به آب قنات محله کن بسیار پر آوازه بوده‌ است. اما پس از آن به شهران که نام یکی از بزرگان کشور ایران در زمان یزد گرد سوم بود، تغییر یافت.

سال ساخت محله شهران

این محله در دوران پهلوی دوم یعنی از سال 1352 ساخته شده‌است و با گذشت زمان و ایجاد تغییر و تحولات گوناگون در آن، به محله‌ ای مدرن و نوساز تبدیل شده‌ است.

امکانات شهران

پاساژ‌ها و مراکز تجاری شهران

این منطقه با گسترشی که در سال‌ های متمادی داشته‌ است، اکنون دارای ۵ پاساژ نسبتاً کوچک است که مغازه‌ های مختلفی، در آن‌ها مشغول فعالیت هستند. همچنین محوطه‌ ای با نام فرهنگسرای معرفت که در شهران جنوبی قرار دارد، شامل فروشگاه‌ های متنوع جهت خرید است. علاوه براین، در شهران مراکز پوشاک معروفی وجود دارد که از آن‌ ها به عنوان محل‌ هایی جهت عکاسی برای مد استفاده می‌ شود.

امکان رفاهی و تفریحی شهران

یکی از پارک‌ های معروفی که در منطقه شهران وجود دارد، پارک جنگلی کوهساران است. این پارک جزء بزرگترین پارک‌ های موجود در غرب تهران محسوب می‌ شود و به دلیل ارتفاعاتی که دارد، تماشای مناظر از این پارک برای بسیاری از افراد هیجان‌ انگیز است.

علاوه براین، چون محله شهران در بلندی‌ های شهر تهران قرار دارد، امکان انجام بسیاری از تفریحات هوایی همچون پاراگلایدر را داراست. از این رو، پیستی مخصوص برای انجام این ورزش، بسیاری از افراد علاقه‌ مند به پاراگلایدر را به این منطقه کشیده‌ است. همچین، این منطقه برای انجام تفریحات، پیست موتور سواری نیز دارد.

پارک‌ های کوچک دیگر همچون بهار آزادی، سردار شهیدان و طوقانی نیز در محله شهران قرار دارد.

تراکم جمعیت شهران

براساس اطلاعات ثبت شده در تابستان سال ۱۴۰۰، در شهران شمالی ۲۴ هزار و ۹۳۲ نفر و در شهران جنوبی ۲۱ هزار و ۸۰۱ نفر ساکن هستند.

ایستگاه‌ های مترو محله شهران

محله شهران دارای ۳‌ ایستگاه در خط ۶ متروی شهر تهران است. از این رو، به بسیاری از نقاط مختلف در تهران دسترسی دارد. این ۳‌ ایستگاه عبارت است از:

ایستگاه کوهسار: این‌ ایستگاه در قسمت شمالی منطقه شهران و بالاتر از‌ ایستگاه شهدای کن قرار دارد.‌ ایستگاه کوهسار، جزء‌ ایستگاه پایانی خط ۶ متروی تهران است.

ایستگاه شهدای کن: این ‌ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید آبشناسان و بلوار کوهسار واقع شده‌ است.

ایستگاه شهران: این‌ ایستگاه در قسمت جنوبی شهران قرار دارد. به عبارتی در ضلع شمالی بزرگراه همت میان جنوب بلوار شهران و جنوب بلوار کوهسار قرار گرفته‌ است.

مراکز درمانی محله شهران

در محله شهران دو مرکز درمانی وجود دارد و داروخانه‌ های متعددی نیز در این منطقه موجود است.

شرایط زندگی در محله شهران

محله شهران جزء محله‌ هایی متوسط تهران بشمار می‌ رود و افراد ساکن در این منطقه به آسانی به امکانات تفریحی و ارزان، خدمات بهداشتی، حمل و نقل عمومی و... دسترسی دارند.

همچنین این منطقه به دلیل آب و هوایی مطلوب، بسیار موقعیت خوبی برای سکونت و یا فعالیت‌ های تجاری محسوب می‌ شود.

البته یکی از معایب موجود در این منطقه، عدم نظم لازم برای خانه‌ سازی است. همچنین برخی پیاده‌ رو‌های موجود در منطقه شهران، از استاندار‌های لازم برخوردار نیستند.

اشتراک گذاری این مطلب
سوالات متداول
شهران منطقه چند است؟
محله شهران در منطقه 5 و ضلع شمال غربی آن واقع شده.
شهران کجای تهرانه و آیا بالاشهره
با اینکه شهران شمال غرب تهرانه اما در منطقه 5 قرار داشته و بالاشهر محسوب نمی شود.
بهترین محله شهران کجاست؟
به گفته ساکنین بهترین محله شهران، مجتمع مسکونی پزشکان است.
ارسال نظر
پونک تهران

پونک تهران

محله پونک تهران از محله های غربی تهران است که در شمال منطقه 5 واقع شده. پونک شمالی و پونک جنوبی هر دو از محله های نوساز، لوکس و گران قیمت غرب تهران تهران هستند. با معرفی کامل پونک منطقه 5 و امکانات و ویژگی و قیمت آپارتمان های آن همراه مدیاهوم باشید.

بلوار فردوس شرق

بلوار فردوس شرق

محله بلوار فردوس شرق از جمله قدیم ترین، در عین حال مدرن ترین محله های منطقه 5 تهران است. فروش شرق با امکانات و دسترسی های عالی باعث شده تا بیشترین مراکز اداری و تجاری این منطقه تصمیم بگیرند تا...

جنت آباد شمالی

جنت آباد شمالی

جنت آباد شمالی طبعتا بخش شمالی جنت آباد است که تقسیم بندی های جدید اینگونه نام گذاری شده است، اما جنت آباد شمالی کجاست؟ املاک و آپارتمان های جنت آباد شمالی در ضلع شمالی بزرگراه آبشناسان قرار گرفته که البته دارای بافتی متفاوت از جنت آباد مرکزی و جنوبی می باشد...

جنت آباد مرکزی

جنت آباد مرکزی

علاقمندان به شمال غرب تهران، می‌ توانند منطقه جنت آباد مرکزی را برای سکونت یا سرمایه‌ گذاری انتخاب کنند. این محله که در منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است، از محله‌ های قدیمی به شمار می‌ آید. به دلیل وسعت زیاد این منطقه، آن را به سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی

محله کوهسار تهران

محله کوهسار تهران

کوهسار یکی از بهترین و محبوب ‌ترین محله‌ های تهران است که آب و هوای فوق ‌العاده‌ای دارد. این محله در بالاشهر تهران و در بخش غربی آن واقع شده و شهرداری تهران در این محله امکانات و شرایط زندگی را به نحو احسنت فراهم کرده به‌طوری که افراد زیادی خواهان زندگی در کوهسار تهران هستند.